23 listopada, 2024
Aktualności

Oszuści wciąż aktywni! Mieszkaniec Kościana stracił 156 tysięcy złotych!

Mieszkaniec Kościana uwierzył fałszywemu pracownikowi banku w historię o zagrożonych środkach finansowych na jego koncie, przez co stracił 156 tysięcy złotych. Schemat działania przestępców jest podobny. Dzwoni do nas osoba, podająca się np. za pracownika banku. Informuje, że środki pieniężne na naszym koncie są zagrożone i należy je jak najszybciej wpłacić na wskazane przez niego „bezpieczne techniczne konto”, aby nie stracić oszczędności. Apelujemy o ostrożność!

Oszuści wymyślają coraz to nowsze pomysły na wyłudzanie pieniędzy. Wśród oszustów popularny stał się Spoofing, czyli metoda polegająca na podszywaniu się pod pracownika banku, urzędów lub innych instytucji, w tym także funkcjonariuszy Policji i przekonywanie swoich ofiar o tym, że środki na ich koncie są zagrożone, a w celu ich ochrony, należy je wypłacić i ulokować na innym „bezpiecznym koncie”. Wykorzystywanie technicznych możliwości zmiany wyświetlanego numeru oraz opisu u osoby odbierającej połączenie uwiarygadnia oszustów.

W taki właśnie sposób ofiarą przestępstwa padł 49-letnia mieszkaniec Kościana.

Na telefon 49-latka zadzwonił mężczyzna, który podawał się za pracownika banku, przekonując rozmówcę, że doszło do próby zaciągnięcia kredytu na jego dane. Oszust nakazał mu pojechać do banku, a następnie zawrzeć umowę kredytu gotówkowego, obserwując przy tym reakcję pracownika, gdyż może być on uwikłany w ten proceder. Mężczyzna, chcąc ratować zgromadzone oszczędności, wykonała instrukcje przekazane przez oszusta. Zgromadzone na rachunku oszczędności oraz z zaciągniętej pożyczki wypłacił, a następnie zgodnie ze wskazówkami, wpłacał je we wpłatomacie na kody BLIK podawane przez przestępcę.

Mężczyzna, wierząc, że w ten sposób chroni swoje pieniądze, przekazał oszustom 156 tysięcy złotych.

Po wszystkim, gdy kontakt telefoniczny urwał się, zorientował się, że najprawdopodobniej padł ofiarą oszustwa.

Apelujemy o ostrożność !!!

Sprawcy wykorzystują różne legendy i historie po to, by zmanipulować rozmówcę i uzyskać dostęp do jego smartfona lub komputera, a w konsekwencji do rachunku bankowego. Ofiara spoofingu, sugerując się numerem, który wyświetlił się na telefonie jest przekonana, że prowadzi rozmowę z infolinią banku, pracownikiem urzędu lub policjantem.

Pamiętaj!

  • Pracownik banku nigdy nie prosi o podanie loginu i hasła do konta bankowego
  • Jeśli już zostaliśmy oszukani, powinniśmy natychmiast skontaktować się z bankiem i zablokować wszystkie kanały dostępu

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *